Til hovedinnhold
Vennligst vent...

Sikker e-handel

Informasjon og gode råd for å sikre at du som kunde har en tryggere digital hverdag.

Regler for sikker online kortbetaling.

Alle banker og nettbutikker må nå ha en betalingsløsning som krever streng kundeautentisering. Dette betyr at alle nettkjøp må godkjennes med BankID eller BankID på mobil, noe som betyr økt sikkerhet for deg som kunde.

Sikkerhetsløsningen for Mastercards kortkjøp kalles 3DSecure. Hvis nettbutikken du vil handle hos, ikke har den nødvendige versjonen av 3DSecure, er ikke kravene oppfylt og kjøpet avvises.

Gode råd for å beskytte deg mot svindel.

Selv om du skal føle deg trygg på å handle på nettet med ditt Komplett Bank Mastercard, er det viktig å vite hvordan du selv kan redusere risikoen for å bli utsatt for svindel. Nedenfor har vi samlet informasjon om hvordan du kan beskytte deg selv og informasjonen din på nettet.

Del aldri din BankID med noen.

Din BankID er personlig og skal ikke under noen omstendigheter deles med noen andre. Du bør heller aldri signere med din BankID på vegne av noen andre. Kontakt din egen bank hvis du er i en situasjon der du er avhengig av hjelp til å bruke nettbank eller lignende.

Handle sikkert på nettet:

Hvis det ikke er et kjent nettsted, der du har handlet før, er det noen få ting du kan tenke på før du kjøper.

  • Er det en klar avsender? Er det et registrert selskap med bedriftsidentitetsnummer og kontaktinformasjon?
  • Les andres anmeldelser. Er det online anmeldelser fra andre kunder som virker troverdige?
  • Se etter hengelåsen. Hengelåssymbolet angir at informasjonen du deler, sendes kryptert.
  • Ikke lagre kortdetaljene på kjøpssiden. Skriv heller inn informasjonen på nytt på hvert kjøpstidspunktet, og bruk helst et kredittkort for kjøpene dine på internett. Bare handle fra sider som tilbyr 3DSecure for sikker betaling.
  • For godt til å være sant? Hvis det er priser og tilbud som virker for gode til å være sanne, så er de sannsynligvis det.

E-post og SMS

Phishing, ofte referert til som nettphishing, betyr at gjennom falske e-poster og nettsider blir du bedt om å klikke på en lenke og skrive inn personlige koder. Smishing tilsvarer phishing, men via Sms.

  • Ikke åpne e-post fra en ukjent avsender. Sjekk alltid avsenderens adresse.
  • Får du en SMS fra en avsender du ikke har fått sms fra før, må du være forsiktig med å trykke på ukjente lenker. Svindlere som sender ut SMiShing, bruker ofte URL-forkortere som f.eks. bit.ly eller goo.gl. Da er det vanskelig å se hvor lenken egentlig går uten å faktisk gå inn på den.
  • Banken din vil aldri be deg om å oppgi passord, brukernavn eller kortinformasjon via en SMS eller e-post.
  • Sjekk avsenderens e-postadresse mot tidligere e-poster du har mottatt. Hvis du for eksempel er usikker på om e-posten er fra oss, kan du kontakte kundeservicen vår før du klikker på noen lenker.

Investeringssvindel

Investeringssvindel innebærer å gi bort kortnumre eller overføre penger til fremmede som har lovet fortjeneste gjennom lav risiko. Det kan være en annonse på sosiale medier, eller at du blir kontaktet av noen som utgir seg for å være aksjemegler. Dette er ofte produkter som mange ikke har god kunnskap om, for eksempel valuta eller cryptovaluta. Les mer om dette hos Nettvett.no

  • Gi aldri ut kortnummeret ditt over telefon til noen!
  • Sjekk selskapet i Finanstilsynets virksomhetsregister.
  • Ikke last ned programvare og ikke la noen ukjente ta kontroll over datamaskinen din.
  • Ikke oppgi annen sensitiv informasjon som kontonummer, kortnummer, kopi av pass eller annen lignende informasjon.
  • Dersom du blir bedt om å overføre penger til personer du nettopp har møtt, eller møtt på nett, bør du sjekke nøye at de er den personen de utgir seg for å være.

Om du skulle bli utsatt for svindel, kortmisbruk eller forsøk på dette:

Sperr ditt kort, anmeld forholdet til politiet og ta kontakt med banken din så fort som mulig.